Your browser does not support JavaScript!


Historie om Mercedes Sprinter - det nye ansigt for varevognen

Den første officielle præsentation af Mercedes Sprinter I fandt sted i 1995 på en biludstilling. Det var den første Mercedes-Benz varevogn med sit eget modelnavn - Sprinter. Udviklerne ønskede at gøre varevognen mere komfortabel ved at gøre den mere lig en personbil. Ud over forbedrede køreegenskaber og trækkraft var Sprinter I også udstyret med Mercedes W124-klokker. Tidligere modeller bar de numeriske betegnelser (T1). Præsentationen af den nye varevogn var forbundet med etableringen af en ny Mercedes-Beznz Vans-enhed, der var ansvarlig for produktionsprocessen og distributionen af Sprinter I til verdensmarkedet. Ud over produktionen på de tyske fabrikker udvidede Mercedes også fabrikkerne i Argentina, Mexico, Taiwan og Rusland. Den tyske varevogn var så innovativ og teknisk avanceret, at den vandt titlen som årets varevogn i 1995.

Mercedes Sprinter Historie
Mercedes Sprinter 1995 brochure

Udvidet udstyr i Sprinter I

Den første generation af Sprinter var udstyret med skivebremser på hver aksel, ABS eller endda ESP (siden 2002). Karrosseriets styling blev også fuldstændig ændret, hvilket gav køretøjets front en mere strømlinet form. Tendensen, der startede med Ford Transit fra 1985, er fortsat til i dag, idet Mercedes først besluttede sig for at foretage et sådant skridt i 1995. Motoren genererede ikke længere nogen ekstra støj, da den var placeret uden for førerhuset. Modellen kunne fra starten fås med 3 forskellige akselafstande, 2 højder og i 2 længder. Passagerudgaverne kunne fås i varianter med 7 og 9 passagerer, svarende til VW LT. Den store interesse for den tyske varevogn førte til en udvidelse af produktionen af Sprinter I under navnet "Classic" og en genoptagelse af produktionen til det russiske marked fra 2013. Det største problem med Sprinter I var dens modtagelighed over for korrosion, som åd sig tidligt af køretøjets karrosseri. Der var to generationer af dieselmotorer til rådighed for chaufførerne: 2,3 liter med 78 hk og den ikoniske 2,9 l motor, der tidligere blev brugt i G- og E-klassen, med 122 hk. En benzinmotor med 143 hk var også tilgængelig som et alternativ, men var langt mindre udbredt. Uanset motorversionen kunne køretøjet udstyres med en automatgearkasse.

Sprinter James Cook og andre Mercedes-versioner

Blandt de versioner af den første generation af Mercedes Sprinter, der blev tilbudt, var minibusser, der populært blev brugt som personbefordringsbiler. Fabriksversioner, der blev fremstillet til bytransport, omfattede versioner med 13, 16 og 19 sæder. Allerede før begyndelsen af det 21. århundrede havde Mercedes en digital kilometertæller under speedometeret. De tilgængelige udstyrsversioner omfattede manuel klimaanlæg, airbag og omdrejningstæller, der kunne udskiftes med den analoge urskive. I 1995 kom der en camperversion på markedet, der blev hyldet som James Cook Sprinter. Mercedes-campingvognen var udstyret med toilet, køkken og soveplads til 4 personer. Navnet henviste til den engelske rejsende og opdagelsesrejsende. De ikoniske Westfalia karrosserier var også på markedet. I 1998 kom en version af varevognen med 4x4-drift, der var beregnet til de største versioner af Mercedes, på markedet. I de følgende år var der også tvillingekonstruktioner designet til det amerikanske marked, der blev solgt under navnene: Freightliner og Dodge Sprinter.
Første ansigtsløftning af Sprinter I i 2000 ->
 
Indtast et søgeord
Avanceret søgning
Transit Center in Europe